Koningin - Reisverslag uit Biville, Frankrijk van Anouk Bouwhuis - WaarBenJij.nu Koningin - Reisverslag uit Biville, Frankrijk van Anouk Bouwhuis - WaarBenJij.nu

Koningin

Blijf op de hoogte en volg Anouk

12 Januari 2013 | Frankrijk, Biville

Het eind van de vakantie was echt heerlijk: we hebben nog wat films gekeken. De films zijn altijd Frans gesproken; het zijn Franse films of ze zijn nagesynchroniseerd. Als films nagesynchroniseerd worden, is de tekst letterlijk vertaald dus dat zorgt af en toe voor kromme zinnen. Helaas hoor ik nog niet dat de zinnen krom zijn… Inmiddels begin ik wel accenten te herkennen, dus dat is zeer positief :)
In de vakantie ben ik ook nog naar het planetarium hier in de buurt geweest met Laure en Timothée. Het planetarium is net nieuw en vrij modern. Er was een interessante expositie over “het einde van de wereld” en de afloop van de Mayakalender. (Erg cool; ik haalde daar een taalfout uit een tekst xD)

Maar maandag begon school gewoon weer, dus dat was weer even wennen. Ik ga naar school in Cherbourg en dat blijkt nog best een interessante stad. Zo worden er nucleaire onderzeeboten gebouwd, is er een groot centrum voor de marine en is de Titanic daar vertrokken! Daar zijn ze ook wel erg trots op; er is een museum met allerlei tentoonstellingen en dergelijke, erg leuk.

Woensdagmiddag heb ik trouwens crêpes gegeten en Timothée voerde het volgende experiment uit: een crêpe bakken en daarna kokosbrood erop leggen (terwijl de crêpe nog in de pan ligt) en wachten tot het smelt. Lekker! Ik weet niet of jullie het al eens geprobeerd hebben, maar het is een aanrader hahaa.
Verder heb ik nog konijnennieren geproefd, dat was ook erg lekker. Heel zacht, best apart, maar ook erg lekker!
Nog een Franse specialiteit: “Gallete des Rois.” Dat is een taart waarin een klein (plastic) voorwerp is verstopt. De taart wordt in stukken gesneden en 1 van de personen die mee gaat eten moet onder de tafel gaan zitten om de stukken te verdelen, door namen te noemen terwijl iemand boven de tafel de stukken op schoteltjes legt. Degene die het stuk met het plastic voorwerp erin krijgt, wordt koning of koningin. Hij of zij krijgt een kroon en mag een koning of koningin (partner) kiezen. Zowel thuis als op school werd ik geen koningin, maar we waren op visite bij vrienden van mijn gastouders en jawel: daar werd ik koningin met dank aan een plastic afbeelding van spiderman; coool hahaa.
Deze speciale taarten worden gegeten rondom de datum waarop de drie koningen bij Jesus aankwamen en dus niet het hele jaar. Erg leuk!

Ik weet niet of ik het al had verteld, maar ik ga theater doen. Vanaf vanmiddag heb ik elke twee weken repetitie en in de eerste week van maart zijn twee voorstellingen. Vanmiddag krijgen we de tekst en gaan we de rollen verdelen; ik ben benieuwd :)

Gaan jullie nog iets doen dit weekend?


Bisous,
Anouk

  • 12 Januari 2013 - 13:56

    Erik, NIcole En Manon:

    Hoi Anouk,

    Leuke dingen allemaal weer, maar onder de tafel zitten? Even naar de gang kan toch ook? Maar het ziet er wel grappig uit!
    Zijn benieuwd welke hoofdrol je vanmiddag in de wacht sleept!

    groetjes van ons 3

  • 12 Januari 2013 - 17:58

    Oma En Opa.:

    Hallo Anouk.

    Gebeuren er ook nog normale, of zo goed als normale zaken aldaar? Koningin onder de tafel, kokospannenkoeken en meervandiewereldvreemdezaken voor gewone stervelingen uit het Keunedorp.
    Kortom, de vloeistof loopt ons uit de mond en we komen zakdoekjes tekort. We laten ons echter graag uitnodigen voor eenavondvullende samenvatting van al die culinaire strapatsen. J e hoeft echt niet lang aante dringen.
    Mocht dit epistel behoorlijk warrig overkomen, dan ligt dat aan de worstvingers van de typist.
    Hebben we verder nog wat schokkends te melden? Jazeker, je krijgt de groeten en enkele warme happen
    van oma en opa.

  • 13 Januari 2013 - 13:56

    Opa En Oma:

    Hoi lievert

    Je schooljaar begint alweer goed. Als ik het allemaal zo hoor wordt er op de franse scholen toch meer aan activiteiten gedaan als bij ons maar wel erg leuk.
    Ben benieuwd welke rol je krijgt, lijkt me dolle pret met een heel stel toneelspelen.
    Iedereen heeft het altijd over de franse keuken, je bent bij je gastgezin wel met je kontje in de boter gevallen, heel bijzonder allemaal . Wat zal het straks wennen zijn met de balgehakt en blindevinken.
    maar jij kunt dan alles op ons in nederland uitproberen.
    Hier is verder niets bijzonders gebeurt, het is hier weer gaan vriezen en af en toe een sneeuwvlok maar naar al die regen is dat wel aangenaam.

    groetjes opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 22 Aug. 2012
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 24699

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 10 Juni 2012

High School Frankrijk

Landen bezocht: