Bonne année! - Reisverslag uit Biville, Frankrijk van Anouk Bouwhuis - WaarBenJij.nu Bonne année! - Reisverslag uit Biville, Frankrijk van Anouk Bouwhuis - WaarBenJij.nu

Bonne année!

Blijf op de hoogte en volg Anouk

01 Januari 2013 | Frankrijk, Biville

Gelukkig nieuwjaar!
Om deze goed te beginnen zal ik gelijk even een fout uit mijn vorige blog noemen; we aten geen rauwe lever maar “vette lever.” Hahaa, ik vond rauwe lever zelf eigenlijk ook al ontzettend raar. Om de een of andere reden haalde ik de Franse woorden voor vet en rauw door elkaar, maar goed, na de grap van Ronald Goedemondt zal dat ook geen probleem meer zijn: “foie gras…”
Ja, ik heb ook wat cabaretshows gekeken, erg leuk :) Ik moet wel zeggen dat ik vooral bij de show van Guido Weijers niet alle grappen begreep, omdat ik niet al het nieuws van Nederland volg etc. Maar ik heb alsnog erg gelachen…

Voor de oudejaarsshows was het natuurlijk kerst. 24 december hebben we de hele middag gekookt en daarna gingen we naar de kerk. De kerk was hier niet in de buurt: er was een speciale mis in een kerk een uur rijden van hier en daar zijn we naartoe geweest. Daarna hebben we de laatste hand gelegd aan de maaltijd en gingen we natuurlijk eten. Omdat de lunch de belangrijkste maaltijd is aten we kleine dingen (bij veel Fransen is wat wij hebben gegeten alleen het voorgerecht met Kerst): toastjes, zalm, sla, ham (etc.) en natuurlijk oesters. De oesters at ik voor de eerste keer, zowel koud als warm. Koud vond ik het wel lekker, maar warm vond ik het minder… Daarna hadden we veel desserts: gedroogde vruchten gevuld met marsepein (had ik gemaakt), noten met jam van melk/caramel (had ik ook gemaakt), chocoladetaart en tamme kastanjetaart. Vervolgens bleven we natuurlijk lang natafelen en hebben we onze schoen gezet onder de kerstboom, voor de kerstman. Kinderen (mijn gastbroertje en gastzussen niet meer) doen een wortel in hun schoen voor de rendieren, hahaa, lijkt wel een beetje op Sinterklaas.
25 december was de kerstman dan ook geweest, hebben we de cadeautjes uitgepakt en daarna gingen we eten. Ik had zuurkool gemaakt, met HEMA-worst en als dessert bitterkoekjespudding. Dit klinkt niet echt kerstachtig, maar voor m’n gastgezin is het wel bijzonder en ze vonden het ook erg lekker.

2e kerstdag is hier in Frankrijk niet zo bijzonder: de meeste mensen zijn weer aan het werk, maar voor mij was het wel apart, in negatieve zin: ik lag ziek in bed. Philippe en Dominique waren ook ziek, dus dat was vervelend. Gelukkig bleek het van korte duur en konden we de dag daarna gewoon voor een paar dagen naar de familie van mijn gastgezin, die 3 uur verderop woont. Daar hebben we cadeaus gegeven en lekker gegeten (voor mij niet zo veel, omdat ik me nog niet helemaal goed voelde).

Gisteren was het natuurlijk oudejaarsdag en ik ben met Anne naar een vriendin van haar geweest. Daar hebben we (pizza) gegeten en afgeteld tot het begin van 2013. Het was best apart hier oud en nieuw te vieren: er wordt nauwelijks tot geen vuurwerk afgestoken en er zijn geen “specialiteiten” die worden gegeten, zoals oliebollen ofzo. Het was wel leuk om te zien hoe Fransen het vieren.

Nu hebben we, net als in Nederland, nog een paar dagen vakantie. Ik vermoed dat we niet veel bijzondere dingen gaan doen, omdat Philippe morgen alweer aan het werk gaat.

Wat hebben jullie gedaan met oud en nieuw?
Gaan jullie nog iets doen deze vakantie?

Geniet er nog maar even van ;)


Bisous,
Anouk

  • 01 Januari 2013 - 20:41

    Erik, Nicole, Manon:

    Hoi Anouk,

    Gelukkig houd je van lekker eten! We hebben ons inderdaad al verbaasd over de "rauwe" lever. Dat leek ons niet gezond! Maar ja, dat vinden ze ketchup ook niet, en creme fraiche en echte boter wel! En al die toetjes na de maaltijd, erg lekker, maar gezond??? Anne lijkt er erg blij mee te zijn!
    Geniet van alles! Goed 2013!

    Pap, mam, Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 22 Aug. 2012
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 24725

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 10 Juni 2012

High School Frankrijk

Landen bezocht: