Ouesh Ouesh - Reisverslag uit Biville, Frankrijk van Anouk Bouwhuis - WaarBenJij.nu Ouesh Ouesh - Reisverslag uit Biville, Frankrijk van Anouk Bouwhuis - WaarBenJij.nu

Ouesh Ouesh

Blijf op de hoogte en volg Anouk

21 November 2012 | Frankrijk, Biville

“Hoi”
“Hey”
*klap klap* of *kus kus*
“Gaat het?”
“Goed of goed”
“Nog naar de typar geweest dit weekend?”
“Ja, ik heb je nog geprobeerd te bellen: *onvriendelijk woord voor de vrouwen die het oudste beroep ter wereld beoefenen* het was druk...”

Hahaa, in het Nederlands klinkt het nergens naar. De Franse jongeren hebben een vrij specifieke jongerentaal en groeten anders. De “coole, relaxte” jongeren worden "Ouesh Ouesh" genoemd. Ik schrijf het zo, maar het wordt nooit geschreven; er zijn ook andere spellingswijzen mogelijk. Je spreekt het uit als “wèsj wèsj.” Elke ochtend begroeten ze elkaar in ieder geval niet vaak met “bonjour,” maar vaak met “salut” en het hangt van de vriendschap af of ze kussen, of dat ze twee keer de rechterhand tegen elkaar slaan. Het antwoord op de vraag hoe het gaat, die elke ochtend wordt gesteld, is “goed of goed.” Daarbij draaien ze de lettergrepen van gewone woorden om en de uitspraak daarvan wordt versimpeld: “fête” wordt “teufe” (wordt ook niet geschreven, maar je spreekt het ongeveer zo uit). In het Nederlands kan dat niet met het woord feest, dus heb ik maar party genomen ;). Verder wordt dat ene onvriendelijke woord hier niet alleen voor personen gebruikt, maar ook om aan te geven dat iets heel extreem is. Er zijn mensen die het in bijna elke zin gebruiken…
De taal, oftewel het omdraaien van woorden, wordt “verslen” genoemd, dat is “l’envers” omgedraaid en dat betekent meestal (met het voorzetsel à) binnenstebuiten. Waar mensen in Nederland de Engelse woorden gebruiken, draaien mensen hier de woorden om, supergrappig, maar ook lastig. Gelukkig blijken veel klasgenoten het leuk te vinden mij dit te leren, dus ik begin steeds meer te begrijpen hahaa.

Aanstaande dinsdag ga ik op de klassenfoto en bij mij op school is het hebben van een thema erg gebruikelijk. Elke klas kiest haar eigen thema. Een van de thema’s bij mij in de klas was hippie en daar was ik eigenlijk een beetje bang voor, in verband met de vooroordelen over Nederlanders… Gelukkig werd het een ander thema: Amerika. Ik heb alleen geen idee hoe ik “verkleed” moet. Nee, ik ga niet als cheerleader, en nee, ook niet als het Vrijheidsbeeld hahaa. Hebben jullie misschien andere ideeën?
(Check de toepasselijke foto die ik heb bijgevoegd xD)

Oh, de mensen die ik het nog niet heb gevraagd: voor mijn profielwerkstuk hier in Frankrijk doe ik onderzoek naar de relatie tussen religie en geluksvoorwerpen. Zouden jullie die kunnen mailen of als reactie kunnen schrijven? (getallen etc. zijn ook goed) Alvast bedankt ;)

Gisteren ben ik weer naar de ethiopaat geweest en het gaat weer een stuk beter met mijn enkel. Het doet nog wel pijn, maar is veel soepeler enzo. Vrijdag mag ik weer proberen te sporten en volgende week moet het weer helemaal normaal zijn :)

Het verzinnen van een leuk eind blijft lastig, dus bij deze stop ik maar gewoon…

Bisous,
Anouk

  • 21 November 2012 - 18:19

    Nicole:


    Salut Anouk,

    Kuele blog, en zo lens al weer na de vorig! Had je niet zo veel rawved?

    Seosieb, Nicole

  • 22 November 2012 - 18:46

    Opa & Oma.:

    Hoi Anouk.

    Leuk zo lens al weer en golb.
    Wat duurt het lang voordat je enkel weer normaal is.
    Hopelijk kun je volgende week weer sporten.

    Een idee voor de Amerikaanse fotoshoot: ga als Indiaan of als cowgirl.

    Groetjes en xxx. Opa en Oma.


  • 24 November 2012 - 08:00

    Wilma :


    Marilyn Monroe?

    Succes met je enkele!

    X


  • 25 November 2012 - 14:42

    Eline:

    Heeeee!

    Haha dat thema hadden we op de Waerdenborch ook!! Dat is wel erg toevallig! Sorry ik ben ook een beetje inspiratieloos. Ik ben wel benieuwd naar de klassenfoto en welke mensen er in je klas zitten! Wel super interessant te horen dat zei daar hun eigen taal hebben en hoe die in elkaar steekt! Je zit in het laatste jaar toch? Heb je dan weer een examenfeest net als vorig jaar? Haha!

    Liefss Eline

  • 07 December 2012 - 13:26

    Mirna:

    Hee!

    Haha, zo leer ik ook nog een beetje straattaal Frans!
    Leuk dat ze het je allemaal leren! Vinden ze het ook leuk om Nederlandse woorden te leren?

    Hoe ben je verkleed gegaan? Ik denk als schoolmeisje in een soort uniform?
    Haha, ik heb geen idee? Ook ik ben benieuwd naar je klassefoto!

    Succes met je onderzoek! ik ga kijken of ik je kan helpen!

    Liefs Mirna,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 22 Aug. 2012
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 24718

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 10 Juni 2012

High School Frankrijk

Landen bezocht: