Bijna vakantie - Reisverslag uit Biville, Frankrijk van Anouk Bouwhuis - WaarBenJij.nu Bijna vakantie - Reisverslag uit Biville, Frankrijk van Anouk Bouwhuis - WaarBenJij.nu

Bijna vakantie

Blijf op de hoogte en volg Anouk

23 Oktober 2012 | Frankrijk, Biville

Vandaag heb ik me echt verbaasd tijdens de les Frans: we zijn begonnen met het behandelen van foto’s van de afgelopen 7 presidenten van Frankrijk (foto's worden altijd aan het begin van de periode als president genomen, volgens mij). Er waren mensen in mijn klas die ze allemaal bij voor- en achternaam konden noemen 0_0. Dus ik vroeg Maud ernaar; zij kon het ook. Hahaa, ik kom niet heel ver bij de Nederlandse regeringsleiders. Sterker nog, ik kon meer Franse presidenten opnoemen…

Ooh, het voetbal. Jawel, Nederland heeft gewonnen, altijd fijn :) En Frankrijk heeft gelijk gespeeld, jammer… Maar niemand had het erover: best weinig mensen kijken voetbal of er wordt in ieder geval weinig over gepraat. Zowel de wedstrijden van het Franse elftal als de Franse competitie. In Nederland hoorde je na elk weekend commentaar op spelers, scheidsrechters, overtredingen etc. Hier nauwelijks…

Volgende week begint mijn 2 weken durende vakantie (normaal is het anderhalve week, maar François Hollande gaat iets doen, of heeft iets besloten, waardoor we twee weken hebben) Geluk ;)
De vakantie begint gelijk goed: ik ga met STS, de uitwisselingsorganisatie, naar Disney. Daar gaan ook andere uitwisselingsstudenten naartoe, ook nog een ander Nederlands meisje, echt heel gezellig! Timothée en Anne gaan ook mee, echt leuk. Ik heb er heel veel zin in. (De vorige keer ben ik in Disney mijn ouders kwijt geraakt (ik was 4 ofzo, denk ik) kijken of ik het deze keer voor elkaar krijg de groep niet kwijt te raken xD)
Dan ben ik de zondag thuis en daarna ben ik de hele week in Saint-Lo om een korenfestival te organiseren. Dit doet mijn gastgezin elk jaar en ik ben dit jaar ook vrijwilliger. Ik ben echt heel benieuwd en heb er ook zin in: ik ga onder andere een Nederlands koor achter de schermen “begeleiden” dus dan zal ik veel Nederlands moeten praten. Zal na die tijd verslag uitbrengen over hoe ik na moest denken over Nederlandse woorden en zinnen, aangezien ik dat al moet als ik bijvoorbeeld een blog typ. Tijdens het skypen en bellen met familie en vriendinnen glippen er Franse woorden en zinnen tussendoor. Voor mijn vertrek dacht ik: dat gaat zal wel niet zo snel gaan, maar jawel, dat gaat echt zo snel.

Nog wat korte dingen: mijn enkel gaat redelijk, ik kan inmiddels wat sneller lopen. Helaas nog niet zonder brace.
Balen: het weer is zelfs voor Normandië slecht: normaal gesproken is het in Oktober nog 1 of 2 weken redelijk lekker weer, maar dit jaar regent het meer dan andere jaren en ik ben niet zo blij met deze hoge uitzondering ;)
Grappig: ik ben erachter gekomen dat Fransen nooit xx in hun sms’jes zetten. Er werd aan mij gevraagd wat dat betekende en daarna werd er hard om gelachen haha.

Mensen met vakantie: fijne vakantie.
Mensen met tentamens: veel succes!

Bisous,
Anouk

  • 23 Oktober 2012 - 22:28

    Miranda Lammertink:

    Hoi, Anouk
    Wat goed te lezen dat je het naar je zin hebt in Frankrijk. Wat grappig en snel dat je nu al zo moet nadenken als je in het Nederlands schrijft en praat. Dat gaat inderdaad snel!
    En blijf je in dit gezin?
    Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van al jouw bezigheden in Frankrijk.
    Begreep laatst van Anniek dat ze af en toe ook met jou contact heeft via Hyves.
    Ik zei haar dat je waarschijnlijk alleen nog maar op Facebook zat, maar nee hoor want ze wist te vertellen dat je gitaarles had en nog wat andere dingen. Kleine meisjes worden groot!

    Hier gaat het allemaal z'n gangetje. Kinderen hebben het naar hun zin op school en genieten nu van de herfstvakantie. Logeerpartijtjes horen daar natuurlijk bij in de vakantie, dus ook vanavond weer logeren.
    Verder hebben we sinds een aantal weken een andere pony waarmee ze aardig fanatiek aan het rijden zijn, dus ze vermaken zich prima.

    Nou tot mails maar weer.

    Groetjes vanuit Markelo van ons allemaal!
    Miranda

  • 23 Oktober 2012 - 22:31

    Opa En Oma.:

    Hallo Anouk.

    Dank voor het gestuurde recept. Ga het proberen.

    Hele fijne vakantie en veel plezier bij Disney en bij het begeleiden van de koren.

    Groeten en xxx van opa en oma Holten.

  • 23 Oktober 2012 - 23:48

    Mirna:

    Heee!
    Leuk weer een blog van jou!
    Oh, dat is voor jou wel raar, niet praten over de voetbal! volg je de franse voetbal?
    haha, grappig van de presidenten, moeten ze dat da ar leren?

    Oh, lekker 2weken vakantie! En fijn dat je dan ook leuke dingen gaat doen!
    Naar disney, leuk! en ga maar vast week Nederlands oefenen, straks kunnen we je helemaal
    Niet meer verstaan! Hihi,

    jammer dat het niet wat sneller gaat met je enkel, maar, het gaat de goede kant op! :)
    Oh, altijd fijn uitzonderingen! Wij in nederland hebben dat ook, maar dan vet warm! Gisteren volgens mij.
    War gewoon t shirt weer, blaadjes vallen al flink van de bomen en vandaag was het lekker fris!
    Vallen daar de bladeren ook al? Of is het daar anders herfst?
    Wat doen de fransen als afsluiting van een smsje? En kennen ze daar ook whats app?

    Liefs, Mirna.

  • 24 Oktober 2012 - 18:58

    Anouk Bouwhuis:

    Heey,
    Zoals het er nu uitziet blijf ik in dit gezin.
    Hahaa, nee, ik volg de Franse competitie niet, alleen het Franse elftal.
    Ja, de presidenten moeten ze leren voor hun mondeling Frans. Ik weet niet of dat elk jaar zo is, of alleen dit jaar.
    Ja, de bladeren vallen hier ook; herfst hier is net als in Nederland, met wind en regen ;)
    Fransen zetten een emoticon aan het eind van hun sms hahaa.
    Ik weet eigenlijk niet of ze Whatsapp kennen, mijn gastgezin niet en ik heb niemand anders ermee gezien...
    xx

  • 24 Oktober 2012 - 18:58

    Anouk Bouwhuis:

    Heey,
    Zoals het er nu uitziet blijf ik in dit gezin.
    Hahaa, nee, ik volg de Franse competitie niet, alleen het Franse elftal.
    Ja, de presidenten moeten ze leren voor hun mondeling Frans. Ik weet niet of dat elk jaar zo is, of alleen dit jaar.
    Ja, de bladeren vallen hier ook; herfst hier is net als in Nederland, met wind en regen ;)
    Fransen zetten een emoticon aan het eind van hun sms hahaa.
    Ik weet eigenlijk niet of ze Whatsapp kennen, mijn gastgezin niet en ik heb niemand anders ermee gezien...
    xx

  • 24 Oktober 2012 - 18:59

    Anouk Bouwhuis:

    Wauw, de site deed even raar. Wilde er nog achter zetten; maar ik denk wel dat mensen hier whatsapp kennen ;)

  • 04 November 2012 - 16:35

    Anne Van Osta (STS):

    Salut Anouk,

    Ça fait du bien de lire que tu t'amuses si bien en France!! C'est bien aussi que tu participes aux voyages de STS.
    Moi j'ai fait déjà quelques réunions pour STS et il y a déjà un nouveau interesées pour la France :) C'est cool!!

    Alors continue du façon que tu vive maintenant et écris souvent sur ton blog parce que j'adore lire ça.

    Bisous Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 22 Aug. 2012
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 24698

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 10 Juni 2012

High School Frankrijk

Landen bezocht: